Ga naar inhoud

Wat als je meer KM's rijdt dan opgegeven bij de verzekering?


CaseyBasey
 Delen

Aanbevolen berichten

Nu het hier toch even over verzekeringen gaat: voor mijn auto heb ik een verzekering afgesloten met als voorwaarde dat ik max 12.000 km/jaar rijd. Maar ik vraag me af hoe en wanneer daar naar zal worden gekeken. Gaat de verzekering uit van een gemiddelde van 12.000 per jaar, of moet ik ieder jaar onder die limiet blijven? Dan zou ik niet meer dan 700 km mogen rijden de komende 6 weken. Iemand een idee?

Originele reactie kwam hier vandaan:

aangepast door PC-fre@k
Topic gesplitst
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel de kleine letters zullen het je denkelijk vertellen.

Maar kan me zo voorstellen dat er bij een schade de KM stand opgegeven moet worden

En dat deze steekproefgewijs gecontroleerd worden !

Vergeet niet dat je dealer bij elke servicebeurt je KM stand opgeeft en waarschijnlijk kan een verzekeringsmaatschappij hier ook in kijken ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat laatste denk ik niet Ed, volgens mij delen ze die info niet. Wel bij APK omdat dat landelijk geregistreerd is.

In de kleine letters van de 5 grote verzekeringsmaatschappijen heb ik er niet zo veel over gelezen eigenlijk. Tenminste niet over de gevolgen of het opgeven bij schade. Maar er zal vast wat mee gedaan worden, vandaar dat ik ook maar gewoon netjes aangeven heb wat ik verwacht te rijden, die paar euro per maand :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

denk dat ze bij schade wel kijken, maar kan me niet voorstellen dat ze dat zo nauw doen. Ik heb 25 000 opgegeven en daar staat hij nu op. Eigenlijk mag ik dus tot 3 september niet meer rijden :lol:

Theoretisch gezien rijd je dus wel onverzekerd rond !

En bij een ongeluk die door een ander wordt veroorzaakt zou jij dan toch de hoofdschuldige wezen !

En niet nauw nemen ?? ze verdienen er geen donder aan wordt er geopperd door de heren verzekeraars , dus verbaasd me niets als ze de boel aanscherpen en je uiteindelijk het haasje zou zijn !?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel menno je wil er dan misschien niet aan, maar je sluit een verzekering af voor een X aantal Km

relevant daar aan is de prijs die je ervoor betaald en dus lager is vanwege je minder Kilometers en dus ook risico op de weg

En gaan we allen op die manier rekenen zoals jij nu doet dan zal de prijs snel gaan stijgen

En risico nemen is geheel op eigen verantwoording, maar ik zou maar eerst eens beginnen met de kleine letters te lezen en

anders een telefoontje of mail sturen naar de verzekerings agent !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach, voor je het weet is het 3 september en ik denk niet dat ze gaan vallen over die paar 100 km. Heb het in het verleden ook wel gehad en toen idd netjes aangegeven bij tussenpersoon. Maar dat was geen probleem, zei hij.

voor de zekerheid toch maar even een mailtje aan gewaagd, dan horen we het vanzelf. Heb gevraagd hoe nauw men kijkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oeps,

ga er zo ook maar een mailtje aan wagen.

zie dat ik 20000 km/j opgegeven heb......... zit nu op 21000 en moet nog tot 6 oktober B)

En binnenkort nog een rondje langs vrienden (800 km Frankrijk in, dan via Italië en Oostenrijk naar Tsjechië en dan weer naar huis) dus zal nog spannend worden of ik zelfs onder de 25000 km/j blijf :doh2:

Tja dus ongemerkt met die heerlijke DSG, meer kilometers gemaakt dan voorgaande jaren.

of het moet begin September overal eindelijk zomer worden, dan gaan we misschien wel op de motor :biker:

Link naar reactie
Delen op andere sites

kan me zo voorstellen dat je bij een forse overschrijding wel moet bijbetalen. Ivm schade en verzekering lijkt het me in elk geval voldoende als je het bijtijds zelf gemeld hebt. We'll see

Sorry dat ik het zeg maar ik lees dat je je eigen Km overschrijding gewoon zit goed te praten !

Maar wat nu als het niet zo is en je ook nog in een ongeluk terecht komt ?

Ik zou serieus navraag gaan doen over de verzekering die je hebt afgesloten en niet een oppervlakkig mailtje met een algemene vraag, want dat gaat totaal niet op als er echt stront aan de knikker is !

En ja ik weet het 9 van de 10 keer zal het goed gaan, maar ja das geen 10 van de 10 !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat hier om hooguit 800 km overschrijding, die ik tijdig meld en waarbij ik ook nog aanteken dat deze verband houdt met een incidenteel groot aantal vakantie-kilometers (6000). Maw, mijn inschatting op zich is volkomen correct. Kan me dan echt niet voorstellen dat ze daar een punt van maken. Ik wacht eerst het antwoord maar eens af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry die 800 is net zoveel als de 2000

Punt is niet hoeveel Kilometer je over de afgesproken Km range gaat maar dat je eroverheen gaat

Maw je hebt er meer gereden dan dat je hebt afgesproken, dus theoretisch zit je buiten de verzekerings afspraken !

Zo simpel is het, en coulance vanuit de verzekerings maatschappij moet je niet mondeling hebben maar op papier

dus zwart op wit, want mocht er wat gebeuren en ze houden geen woord

Wel dan heb je shit aan je knikker !

Vandaar dat ik duidelijk probeer te maken dat je beter contact kunt opnemen dat je over de afgesproken Km range komt en wat nu te doen !

En dit zwart op wit op papier vragen !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij dit soort discussies, als het om geld gaat dus, wordt bij bonafide instanties, het "voortschrijdend gemiddelde"gehanteerd,

kort gezegd het gemiddelde over bijvoorbeeld de afgelopen 10 jaar, uitschieters worden hiermee als het ware gedempt.

Dit kun je in een simpele wiskundige formule vastleggen, met als enige variabele de tijdsduur (bijvoorbeeld 10 jaar, maar kan ook meer of minder, wat je maar afspreekt)

Het wordt hoog tijd, dat pensionfondsen deze eenvoudige berekening eens een keer gaan overnemen, maar ze willen niet,

raar toch ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaar dat ik duidelijk probeer te maken dat je beter contact kunt opnemen dat je over de afgesproken Km range komt en wat nu te doen !

En dit zwart op wit op papier vragen !

dat heb ik nu dus gedaan

Vandaar dat ik duidelijk probeer te maken dat je beter contact kunt opnemen dat je over de afgesproken Km range komt en wat nu te doen !

En dit zwart op wit op papier vragen !

dat heb ik nu dus gedaan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat maximale kilometetrage is geen vlijmscherpe grens, dus het is absoluut niet zo dat je onverzekerd bent als je na elf-en-een-halve maand 21.000 kilometer op de teller hebt staan, terwijl je er maar 20.00o per jaar mag rijden. Het blijft een indicatie, waarbij het echter wel de verantwoordelijkheid van de verzekerde is om de verzekeraar in kennis te stellen van grote afwijkingen. De verzekeringspremie zou dan eventueel bijgesteld kunnen worden.

Er zijn een paar dingen van belang:

- of je als verzekerde naar eer en geweten de goede kilometerstand/ jaarkilometrage hebt opgegeven bij het afsluiten van de verzekering;

- of je, op het moment dat je wist of hoorde te weten dat er een grote overschrijding zou plaatsvinden, de verzekeraar daarvan op de hoogte hebt gesteld;

- of dat een structurele piek is of eenmalig.

Stel dat je al 6 jaar verzekerd bent voor maximaal 20.000 km per jaar, maar je hebt de afgelopen 5 jaar telkens maar 15.000 km gereden. ALs je dan in het 6e jaar ineens 30.000 zou rijden, heeft de verzekeraar (ondanks een forse overschrijding van het jaarkilometrage) geen poot om op te staan. Het jaarkilometrage dient er feitelijk alleen maar voor om in te schatten hoe groot het verzekerde risico is, en gemiddelde genomen is dat over de hele looptijd bezien nog steeds lager dan overeengekomen.

Maar het belangrijkste blijft wel dat je zelf goed blijft nadenken bij dit soort dingen en bij voorzienbare overschrijding gewoon even contact opneemt met de verzekeraar.

aangepast door MarcoO2
Link naar reactie
Delen op andere sites

ja, dat is precies wat ik zou denken. Denk ook dat het antwoord van mijn tussenpersoon in dezelfde lijn zal liggen. Wordt vervolgd.

nog even de polis er bij gepakt en tot mijn verbazing staat daar helemaal niets over jaarkilometrage, maar wel: gebruik: particulier en zakelijk, onbeperkt. Dan is er dus helemaal niets aan de hand, lijkt me (dacht dat het tot 25 000 km was)

Link naar reactie
Delen op andere sites

nog even de polis er bij gepakt en tot mijn verbazing staat daar helemaal niets over jaarkilometrage, maar wel: gebruik: particulier en zakelijk, onbeperkt. Dan is er dus helemaal niets aan de hand, lijkt me (dacht dat het tot 25 000 km was)

Dus dit hele topic kan de prullenbak in?? :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

tja, wat mij betreft dan wel, maar voor anderen niet natuurlijk. Wel vreemd, ik heb nooit iets laten veranderen. Blijkbaar iets wat ze zelf aanpassen.

net bevestiging van tussenpersoon gekregen: overschrijding is niet aan de orde. Mogelijk ivm lange tijd schadevrij rijden (maximum trap bonus/malus)?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe