Ga naar inhoud

Automatisch openen kofferbak Fabia


PC-fre@k
 Delen

Aanbevolen berichten

Naast het bestellen van de hoodlifters voor de motorkap ben ik ook druk aan het googlen om de veren voor achter zo te krijgen dat mijn kofferbak automatisch open kan door middel van de middelste knop op de afstandbediening (lang indrukken).

Hoe werkt het?

Komt er op neer dat er een stempelveer tussen het dikke deel van de gasveer en het eind moet komen. De buren hebben er ook al een hele discussie aan gewijd maar die is met name toegespitst op de Octavia. Als Fabia Combi rijder wil ik dat natuurlijk ook :P

Hoe het werkt bij de golf

Zo is er voor de Golf een setje op de markt die door middel van Fabia gasveren, andere stoppers en beugels vanzelf open kan gaan.

http://www.ecstuning.com/ES1895197/?utm_source=Youtube

Onderdeel van die set is: 2 x Scirocco Stop Bumpers (#1K8 827 761 C)

Het zou me niks verbazen als dat ook helpt bij de Fabia om hem dat kleine zetje te geven.

Toen ik via de online chat vroeg naar info over de Skoda Fabia was het enige dat de man kon vertellen dat in de States geen Fabia's hebben.. Ja leuk zeg...

Hoe krijgen we het aan de praat op de Skoda Fabia Combi? (Hatchback is nog moeilijker schijnt i.v.m. vorm/hoek klep)

Op het duitse forum een bericht van diegene die het voor elkaar heeft gekregen op de Fabia Combi. Stempelveren vergelijken met zijn getallen dus...

Hallo zusammen

Lasse euch doch ungern Zappeln.

Was war warm an dem Tag als es geklappt hat, nur das Mal vorne weg.

Der Erfolg ist mit den Danly Federn mittlere Belastung, D20mm, d10.5mm, L32mm ungepress, gestaucht 13mm, Federrate 6.67daN/mm geschehen.

Dämpfer sind immer noch die Originale drin, mit dem 800N ist es auch nicht besser gewesen, nur meine Frau reklamierte, dass es mehr Kraft brauch um die Klappe zuschliessen. Donnerstag werde ich die kurzen Federn versuchen D20mm, d10.5mm, L25mm ungepress, gestaucht 11mm, Federrate 9.02daN/mm, die haben mehr Federkraft.

Die Spaltmasse sind okay kein MM grösser geworden.

http://www.skodacommunity.de/p629154-automatisches-heckklappen-%C3%B6ffnen-fabia-2.html#post629154

Nog een heel gedoe dus om erachter te komen welke stempelveren geschikt zijn, zeker voor de combi omdat ze daar constant door elkaar lullen (al 21 bladzijdes). Elke leverancier hanteert weer andere standaarden, andere tabellen.. Je hebt ook nog stugheid (los van Nm).

Uitzoeken

Eerst maar eens proberen te meten wat de resterende ruimte is als de klep dicht zit en hoeveel kracht ik ongeveer onderaan (of bij de stoppers) moet geven om hem helemaal naar boven op te krijgen.

aangepast door PC-fre@k
Link naar reactie
Delen op andere sites

@ WMM, Zeker, is toch wel een leuk 'snufje' wat in principe redelijk eenvoudig werkt. En bij de Octavia kan het dus ook.

@ Hobbel, anders ik wel. Hij refereert er meerdere keren naar in dat topic en het verbaasde me dat niemand begon over het feit dat hij onder plak zit :P Hij bracht het namelijk zo, ik heb ze geprobeerd maar moest ze er vrijwel onmiddellijk weer afhalen, mijn vrouw.... :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft er iemand enige ervaring met bestellingen van superskoda.com?

Ik zou graag enkele dingen ervan willen bestellen, maar ik weet niet of dit betrouwbaar is.

Weet er iemand waar ik de veren kan vinden om de koffer automatisch te laten open gaan?

(http://www.youtube.com/watch?v=g6cd2vXBxHI&feature=related)

Greetz!

aangepast door PC-fre@k
Post verplaatst, link
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel veel informatie hierover is overigens te vinden in een topic hierover bij een ander Skodaforum: skodaforum. nl/board/showthread.php?9084-Automatisch-de-kofferklep-openen

aangepast door EdK
post verplaatst en link aangepast ivm volledige verwijzing
Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar heb ik inderdaad ook gekeken maar helaas vrijwel alleen info over de Octavia, staat wel een link in naar info over de Fabia. Dat is dezelfde plek als waar mijn quote vandaan komt. Overigens erg jammer dat er op de 75 pagina's op dat forum (.nl) wel heeeeel erg door elkaar gepraat wordt, je word helemaal gek van het lezen van dat topic man :P

Lijkt me dan ook verstandig het hier in dit topic wat opgeruimder/helderder te houden.

Aan Ikke_Zelf in ieder geval even om eerst de start-post even door te lezen, er is nog geen kant en klaar pakket bij superskoda te koop. Ook weet ik zo snel niet welke auto je hebt omdat dit mist in je profiel.

Kortom, ik ben er nog niet achter voor de Fabia Combi. Voor de Octavia zou je het topic bij de buren even kunnen doornemen, sterkte met lezen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

http://www.ecstuning.com/ES1895197/?utm_source=Youtube

Ronald kijk eens hier ! en vooral het You tube filmke

Misschien een mooiere manier voor je klep dan met veren ertussen

Nu alleen kijken wat vergelijkbaar VW of Audi is met jou Skoda

Of mailen met die gasten

aangepast door EdK
Link naar reactie
Delen op andere sites

Die link staat al in de start post:

Hoe het werkt bij de golf

Zo is er voor de Golf een setje op de markt die door middel van Fabia gasveren, andere stoppers en beugels vanzelf open kan gaan.

http://www.ecstuning..._source=Youtube

Onderdeel van die set is: 2 x Scirocco Stop Bumpers (#1K8 827 761 C)

Het zou me niks verbazen als dat ook helpt bij de Fabia om hem dat kleine zetje te geven.

Toen ik via de online chat vroeg naar info over de Skoda Fabia was het enige dat de man kon vertellen dat in de States geen Fabia's hebben.. Ja leuk zeg...

Moet eerlijk zeggen dat ik me er verder ook niet echt meer mee bezig gehouden heb. Moet nog steeds kijken hoe groot het zetje moet worden en hoeveel ruimte ik op de dempers heb (kan ik niet bij als hij dicht zit).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Had ik weer wat gemist ?

maar goed, denk dat deze oplossing beter is dan met die veren over je gasdemper

Me gevoel zegt dat dit niet bevordelijk is voor de gasdemper

Maar kan uiteraard een geheel fout gevoel zijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt mij ook niet helemaal zo goed. Je verhoogt de druk van de demper met de veer. Alleen is dit niet het soort druk dat de demper levert maar constante druk als je begrijpt wat ik bedoel.

Zal eens bij De Waal vragen of ze van die 'bumpers' hebben liggen en ik ze even mag lenen :D

aangepast door PC-fre@k
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Nee, nog niet. Er is nog veel onduidelijkheid over het type veer, de lengte, de kracht. Of het wel goed werkt en blijft werken en of die rubberen bumpers wel of niet vereist zijn.

Als er meerdere geinterresseerden zijn is het wel wat makkelijker aangezien je meerdere veren tegelijk moet kopen om aan de minimale besteding te komen. Ik meen dat Marinda ook geinteresseerd is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik denk dat ik wat gevonden heb.

De Seat Exeo ST dempers hebben dezelfde afmeting (bij benadering) maar leveren geen 440 nM maar 510 nM.

Met de Scirocco poppers zou het dan moeten lukken en zijn de stempelveren mogelijk niet eens nodig.

Nog wat anders, de huidige gasveren kunnen ook bijgevuld worden.

Dit kost €12,50 per stuk.

Exeo ST veren:

Origineel nummer(s):

SEAT - 3R9 827 550

lengte (mm) : 490

buitendiameter [mm] : 8

buitendiameter [mm] : 19

kleur : zwart

uitwerpkracht [N] : 510

Toepassing : aan beide zijden

slag [mm] : 189

gewicht (kg) : 0,300

vereist aantal stuks : 2

Fabia II Combi veren:

Origineel nummer(s):

SKODA - 5J6 827 550 B

lengte (mm) : 492

buitendiameter [mm] : 8

buitendiameter [mm] : 18

kleur : zwart

uitwerpkracht [N] : 440

Toepassing : aan beide zijden

slag [mm] : 185

gewicht (kg) : 0,236

vereist aantal stuks : 2

Bron: winparts.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is zeker interessant, op die manier forceer je zo min mogelijk vreemde krachten.

Heb je al iemand gesproken die dit getest heeft, of kwam je zelf op het idee en moeten we het dus ook zelf proberen? :P

Vraag is nog wel of zwaardere dempers hetzelfde effect hebben als een veer, het moment van een demper is namelijk niet gelijk aan een veer welke volgens mij een vrijwel constante kracht levert.

Als ik morgen even tijd heb zal ik eens kijken hoeveel mm ik overhoudt op de demper als de klep dicht zit.

--- ondertussen heb ik even meegelezen bij de buren...

Je hebt dus stempelveren besteld? Als je iets van resultaat hebt ben ik bereid ze van je over te nemen, hiervoor dan wel even contact via PM hier. Op dat andere forum mag ik (zoals meerdere leden hier) niet meer komen...

Ik ben ook benieuwd naar de werking van de poppers die je tweedehands besteld hebt.

Ik heb alvast een setje stempelveren besteld.

Ik moest twee setjes bestellen, gezien de minimale afname.

Wie het tweede setje hebben wil, mag via PM contact met me opnemen.

Prijs: Helft van mijn bestelling (excl. mogelijke verzendkosten) € 34,65 / 2 = € 17,30

Ik zit nog te dubben of ik voor € 12,50 per poot laat vullen, of twee nieuwe veren koop a € 18,-

Scirocco poppers staan ook alvast in bestelling. Onderdeel: 1K8 827 761 D (revisie) Te bestellen bij de VW dealer € 5,85 per stuk. (Je hebt er twee nodig.)

Bron: berichtje van MacManiac bij de buren; Skoda forum nl

Ik zou overigens gaan voor 2 nieuwe veren en de originele behouden. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Ik ben het zoeken naar een oplossing even gestaakt.

Geen tijd, geen zin, te koud etc.

Ik denk dat er gewoon even gerekend moet worden.

Hier staat hoe de krachten berekend moeten worden: http://www.springmasters.nl/berekeningen.html

Stempelveren heb ik wel, maar die ga ik niet gebruiken.

Ik heb liever 2 gasveren, i.p.v. de stempelveren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier hetzelfde, ik was er al wel achter dat een klein zetje echt niet genoeg is. Hij moet echt een flinke duw krijgen...

Overigens heb ik een poos terug zo'n hood lifter geplaatst (gasveer) en dat werkt echt fantastisch (zelf in de winter). Staat ook ergens in een topic.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe