Ga naar inhoud

"Extra" tankinhoud Fabia Combi - III diesel


John_p
 Delen

Aanbevolen berichten

Goede avond allen,

Voor de mensen die er niet zo van houden om "vaak" bij het tankstation te staan.. De Fabia Combi heeft net zoals mijn vorige auto's VW Lupo 3L en Seat Ibiza ST een tank ontluchtingsnippel in de tankbuis zitten. Als je na het voltanken (zo rond de 40 liter meestal) deze nippel een centimeter of 3 naar achter drukt met bijvoorbeeld je contactsleutel dan hoor je de tank ontluchten. Als je de ontluchtingsnippel ingedrukt houdt en rustig doortankt gaat er nog zo'n 12 liter extra in. Ik rijd op mijn gemak 1100Km met een volle tank. 

Met mijn Lupo 2 jaar zo getankt en met de Ibiza bijna 4 jaar, nu met de Fabia al weer een maand. Ook voor de vakantie handig in één keer 1100km doorknallen zonder te tanken. Op en neer naar Parijs zonder te tanken ;-) Mijn tankpas werkt niet in het buitenland, zo toch 12liter extra "voordeel" 

 

aangepast door John_p
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij omdat de vulbuis niet helemaal bovenin de tank zit aangesloten. Als dan de tank vol zit en je vulpijp ook dan kan de diesel die in de vulpijp zit niet meer naar beneden zakken. door te ontluchten zakt de brandstof weer naar beneden en kun je langzaam doortanken totdat ook de extra ruimte vol zit. hierdoor is er "expansie ruimte" voor als het heel warmer wordt.. opgevuld met brandstof.. maarja hoe vaak komt het voor dat het hier in eens heel warm wordt en ook nog net met een violle tank..  Als ik getankt heb dan rijdt ik meestal nog enkele kilometers naar huis. Ik tank hem vol tot hij afslaat en laat er langzaam nog 12 liter bij lopen, krijg er zo meestal rond de 52 liter in als ik 50Km op reserve sta. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vergeet niet dat de brandstof die je tankt, vaak uit ondergrondse tanks komt. Dat betekent dat in de zomer de brandstof veel kouder is dan de normale buitentemperatuur (en 's winters dus juist warmer), 12-15 graden is een normale temperatuur in dergelijke opslagtanks, en een auto die in de zon staat/rijdt haalt makkelijk de 40 graden.

Een poos terug waren er zelfs pomphouders die een temperatuur correctie wilden voor de temperatuur van de geleverde brandstof: als een (warme) tankwagen de voorraadtanks komt bijvullen in de zomer, en vervolgens krimpt het aantal liters door de afkoeling, en raakt de pomphouder een aardig percentage inhoud 'kwijt'.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het onverantwoord is om dergelijke veiligheidsrisisco's te nemen. Misschien is de kans op ongelukken niet zo heel groot, maar als het mis gaat is het wel goed mis. En waarom, om wat langer door te rijden zonder te tanken.  Dat gaat dus ook nog eens nergens over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uur ago , Cordoba said:

Ik heb eigenlijk nog niet gehoord van VAG-auto's die het niet hebben. Is de vormgeving van de ontluchting soms veranderd Ed?

Het is nog steeds een rond vulgat hoor cordoba.
Maar met me Yeti heb ik het niet maar me zakelijke Caddy diesel heeft de ontluchtings nippel ook niet !
Ach ik mis het niet hoor, vind het altijd wel gezellig bij de tankstation meisjes achter de balie.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur ago , John_p said:

maarja hoe vaak komt het voor dat het hier in eens heel warm wordt en ook nog net met een volle tank..  

Leuk, maar je geeft zelf al aan dat je dit ook doet als je op zomervakantie gaat. 

Waarom zou je risico's nemen met je auto waar je fors geld voor betaalt, en dan stomweg om een paar liter meer te kunnen tanken... :blink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn O3 heeft het in elk geval niet. Ik vind eigenlijk wel dat mijn brandstofmeter niet nauwkeurig is en hij snel het wijzertje naar leeg laat lopen. En dan sta je op 0 maar dan zit er nog wel zeker 10 liter in. Want als ik dan tank past er maar 40-43 liter bij. Irritant dus!

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 22-6-2016 at 21:12, MarcoO2 said:

Leuk, maar je geeft zelf al aan dat je dit ook doet als je op zomervakantie gaat. 

Als ik op vakantie ga dan tank ik hem vol en rijdt dan minimaal 700 tot 1000 km dan is hij echt wel weer leeg.. en diesel zet niet zoveel uit.. mocht je vulpijp tot aan zijn nek vol staan en je brandstof zet 1% uit da's heel veel bij 50 liter is dat een halve liter. 

Ik vind het gewoon handig dat ik geen 5x per 2 weken maar 4x hoef te tanken.

Ik zeg voor alles is een catastrofe theorie te bedenken.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat zeggen mensen die met drank op gaan rijden ook vaak. Bedenk wel dat je met een rijdende bom op pad bent. Met dat soort zaken respecteer je de ingestelde veiligheidsmaatregelen welke er niet voor niets zijn en neem je geen enkel risico. Zo denk ik er over. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

On 25-6-2016 at 16:08, Rosinfield said:

Ja dat zeggen mensen die met drank op gaan rijden ook vaak. 

Ik hoor toch liever van een bestuurder "ik heb een beetje teveel getankt" dan "ik heb een beetje teveel gedronken" :blink: 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@MacManiac78 Goede aanvulling, overigens wordt ook benzine warm, doordat de brandstof naar de motor wordt gepompt en het overschot via de retourleiding weer de tank in gaat.

Soms zie je zelfs dat bepaalde problemen pas optreden nadat een stuk gereden is (en de brandstof in de tank opgewarmd door de wrijving tijdens het stromen door de leidingen).

Overigens zijn er bij een diesel verschillende brandstofpompen: de opvoerpomp in de tank, én de hogedrukpomp op de motor zelf. Overigens is het verschil tussen diesel en benzine kleiner dan je beschrijft, ook benzine zal in vloeibare vorm uitzetten bij verwarmen, maar zal bij dezelfde temperatuur meer gas vormen dan diesel. Diesel vormt ook al damp bij gewoon atmosferische druk en bij kamertemperatuur, je ruikt niet voor niets diesel als je dat tankt. (alleen de hoeveelheid in dampvorm is bij diesel veel minder)

Voor alle materialen geldt: bij een lagere druk (vacuum) zal een stof eerder verdampen dan bij hoge druk.

Citeer

Diesel kent pas een dampfase bij hele hoge temperatuur en druk

Dat is dus een beetje in tegenspraak: om veel dieseldamp te vormen combineer je dus juist een hoge temperatuur met een lage druk, of als je dat niet wil combineer je lage temperatuur en hoge druk. LPG is zo'n mooi voorbeeld waarbij je onder hoge druk, een stof die eigenlijk een gas is, omvormd tot een vloeistof.

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 27 juni 2016 at 16:51, John_p said:

Ik hoor toch liever van een bestuurder "ik heb een beetje teveel getankt" dan "ik heb een beetje teveel gedronken" :blink: 

Ik ben weer een ander type bestuurder: een die liever lui dan moe is, haha! :vrezen:

En ik snap John wel want ik zit met hetzelfde, ik tank 2 x week, dus 8 x maand. Dat wil ik best wel minder vaak doen en mijn tankje is nu 55 liter, als die 67 liter zou zijn....dat zou geweldig zijn. Maarja, dan wordt mijn O3 een stukje zwaarder waardoor die niet in de 20% bijtelling valt en heb ik een ander "probleem" 

....en mijn veiligheid is mij ook wel wat waard. Zo'n ontluchtingssysteem zit er vast niet voor niets.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Ik heb er een keer 55-56 liter diesel in gekregen (Fabia II Combi) op weg naar Spanje. Haalde het net niet....!

Overigens werkt dit trucje in elke auto waarbij je de pin kan aanraken die normaal 'geactiveerd' wordt door het terugdraaien van de tankdop. Advies (zoals hierboven al aangegeven), doe dit alleen als je direct gaat rijden. De brandstof is koud (onder de grond opgeslagen), volgooien en direct in de zon zetten is een zeer slecht idee. Schijnt dat de boel er dan weer uit kan komen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe