Ga naar inhoud

Vocht 'onder' kofferbakruimte


PC-fre@k
 Delen

Aanbevolen berichten

En dan bedoel ik de ruimte waar je bijv. een reservewiel kan plaatsen of standaard een kuip meegeleverd hebt gekregen.

Ik haalde vandaag mijn wintervelg eruit, welke ik bewaar in de Skoda Bandenhoes. Deze hoes was half nat (en de band ook aan die kant) en bovendien enigszins beschimmeld.

Aangezien er geen gaten in de bodem zitten (op 2 rubbers na) ga ik namelijk vanuit dat gewoon condens is wat door temperatuurverschillen in de auto achterblijft. Ik heb opgemerkt dat er 3 hobbels in de bak zitten die er voor moeten zorgen dat de band de bodem zelf niet raakt. Maar incl. de hoes (slap aan de zijkant) raakt hij de bodem dus wel. Ik zou die hobbels kunnen verhogen (als dat kan met de band ertussen) of de hoes er gewoon afhalen.

De hoes heb ik gewassen en zit alweer om de zomervelg samen met zijn broertjes en zusjes, maar het is dus niet slim om die hoes weer terug te leggen. Zeker in de winter zal ongeveer hetzelfde gebeuren denk ik.

Is dit jullie bij de eigen wagen ook weleens opgevallen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

toevallig laatst nog eens bij het gereedschap onder flap geweest maar ja doordat ik er geen bak meer heb ( geen reservewiel ) heb ik dit fenomeen niet geconstateerd

Binnenkort weer eronder wezen vanwege de bandenwissel en dan eens nogmaals kijken of het nog steeds droog is daar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eventjes naar aanleiding van dit topic gaan kijken, maar het is helemaal droog. En dat ondanks dat de Fabia buiten staat zoals vandaag in de regen. Geen enkele druppel in de bak van het reservewiel.

Meteen het reservewiel maar even op druk gebracht, moest 0,2 bar bij, eigenlijk te verwaarloze.

Als je er last van blijfhouden reservewiel eruit, het afdekzeil eruit, en dan iemand in de bak en een ander met de waterslang op de Fabia spuiten ook in de naden. Dan kom je er snel genoeg achter waar die eventueel lekt.

Misschien is het al te verhelpen door de doppen die op de hoeken van de achterklep zitten wat meer naar binnen te draaien. Niet te veel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het frapante is, dat alles wat er voor zit en iets hoger (aan de kant van de opening) lag, niet nat is. Daar lag onder andere een blusdeken tussen wiel en 2e bak (de bak waar de pomp, brandblusser, spanbanden, etc in liggen, die bak was ook standaard aanwezig).

Om die reden heb ik dus het idee dat het niet bijvoorbeeld via buiten (achterklep) naar binnen is gekomen, en onder de eerst bak door gekropen is naar het laagste punt. Maar, dat het ergens direct in de wielbak terecht komt, door warmte wisselingen bijv. of een gat dat ik niet gezien heb.

Zal mijn dealer morgen eens vragen of hij dit kent. En verder de komende dagen eens even zonder wiel in de bak rijden. Dan kan ik makkelijker controleren of het nat wordt en vooral hoe het nat wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hem net droog gemaakt met een doek, kan geen spoor ontdekken maar ga het nu toch eens in de gaten houden. Water is trouwens geheel helder en schoon. Geen zand of zeep van wassen bijv.

@Ed, ik heb bedacht dat ik 1 los wiel in de kofferbak moet leggen. Ik dacht er ook aan namelijk ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de aanschaf van mijn (gebruikte) Fabia is er direct een trekhaak geplaatst. Bij thuiskomst ging ik de auto eens op mijn gemakkie bekijken en constateerde water in de bak bij het reservewiel. Ook zag ik dat er een rubber van een kabeldoorvoer (trekhaakbekabeling) niet goed zat.

Exact mijn probleem lijkt het voor zover ik nu kan zien!

post-2-0-87880200-1352138279_thumb.jpg

Dit rubber is van de trekhaakbekabeling, die er naast van de parkeersensoren denk ik. Het betreffende rubber zat zeker 4-5 cm van de kant af, en sloot dus helemaal niet goed af!

Deze kom je overigens pas tegen als je de eerste kuip er uit tilt, en dan onder de plastic rand kijken.

Ik kan verder geen gaten of kieren ontdekken, en bij thuiskomst vandaag was alles nog gewoon droog (ondanks de rit in de regen vanmorgen - totaal 150 km gereden). Nog even blijven controleren dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

is al even geleden..maar bij mij vrouw haar fabia 2 is de kofferbak ( de ruimte waar de spare wiel zit) een keer volledig vol gelopen.

ik bedoel dan ook echt vol....

liter of 10 zeker...( waarschijnlijk opgebouwd in maanden..ben gaan zoeken na de klacht dat de auto niet meer droog werd de eerst 2 uur....beetje last van de condens :lol: .)

Eigen dealer wilde het eerst niet geloven ( voor dat ik daar na toe ben gegaan water er uit laten lopen door een van de rubbers stuk te prikken)..maar naar het zien van de foto's zijn ze toch opzoek gegaan ...

konden niks vinden en hebben ook niet gedaan..

eerst volgende weken heb ik het toen in de gaten gehouden, en vond toen zo nu en dan toch weer water....

eigen dealer snapte er niks van....( de Meern) ...

Toen maar naar Bodegraven gereden naar de Skoda aldaar ( waar mijn eigen O2 toen in onderhoud was) ..

Verhaal uitgelegd.... Kees keek even onder de achter bank....en ja ook zeik nat...

Hadden ze al eens eerder gezien... deur rubbers achter behoren gaatjes te hebben voor water afvoer... en die zaten dicht...gaatje open geprikt...en weer een paar weken aangekeken...

Water achterbank weg... in achterbak nog steeds nat...

nu zit er achter in ergens overdruk kleppen, deze gaan open als je de autodeuren dicht of open doet.( druk maar eens op je dak voorzichtig dan kan je ze horen)

Deze sluiten waarschijnlijk niet goed...vervangen ..en vanaf toen droge auto..

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op je dak drukken, die snap ik niet? Je bedoeld het dak een beetje indeuken om ze te horen?

Ik heb wel die rubbers in de bodem van de kofferbak gezien, dat lijkt meer te zijn dan alleen afdichtrubbers.

Vooralsnog is mijn wagen trouwens droog, op die bak helemaal onderin na dus. Hoop dan ook dat dit het is en het hier verder bij blijft. Hoe dan ook bedankt voor de info, had ik nog niet eerder gehoord.

Link naar reactie
Delen op andere sites

als je lichtjes op het dak drukt dan vind er een lucht verplaatsing plaats....de auto is een " doos" en de nieuwe auto,s zijn bijzonder goed afgedicht...

als je dak indrukt verklein je de inhoud....de lucht moet ergens weg kunnen ontsnappen.... en dat gebeurt via die kleppen...

je kan ook een deur open en dicht doen...ook dan zal je waarschijnlijk een klep horen open en dicht gaan ( als een katten luik geluid..) al moet de omgeving wel stil zijn ..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die afvoerventielen in ETKA zitten zichtbaar onder de wagen, rechtsachter en linksvoor. Niet wat ik bedoelde inderdaad, dus zou goed kunnen dat dat is wat bedoeld wordt. De doppen die in de wielkuip lijken te zitten zijn niet eens benoemd in ETKA, dus lijken me verder niet belangrijk.

Ook zie je de 2 gaten die ik op de foto heb gezet, 40mm met stop. erboven (ter hoogte van de gevarendriehoek) zitten er ook 2, maar dan wat meer naar de zijkanten van de wagen. Ik gok net onder de bumper en dus uit het zicht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe