Ga naar inhoud

Werkplaatsactie 24W6 (turbo aanpassing 1.2 tsi)


Rosinfield
 Delen

Aanbevolen berichten

Hier de letterlijke tekst:

Van onze importeur ontvingen wij het bericht dat in het kader van een continue controle van reeds uitgeleverde auto's het volgende is geconstateerd:

Bij enkele auto's binnen bepaalde chassisnummer bereik bestaat de mogelijkheid dat de laaddrukregeling van de turbo onjuist werkt.

Hierdoor kunnen er klachten over het draaien van de motor ontstaan en kan het motorcontrolelampje in het instrumentenpaneel gaan branden.

Om problemen te voorkomen is een controle op uw auto noodzakelijk. De controle en eventuele vervanging duurt 30 minuten.

Denk dat het wat ongelukkig gesteld is, wat wordt er dan bv vervangen? Neem aan dat het over hetzelfde plaatje gaat waar Kees het over had, of zou dit weer iets anders zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zou hetzelfde kunnen zijn, maar de werkwijze is anders. Ik heb geen bericht gekregen, er werd mij verteld dat ze de noodzakelijke aanmpassing doen als je toch al (om andere redenen) langskomt. En geen controle, maar aanpassing vanwege de serie waar mijn auto deel van uitmaakt.

Aanpassing kostte trouwens toch wel een uurtje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tot nu heb ik ook geen bericht van mijn dealer gekregen over dit probleem. Wel heb ik de laatste tijd dat de auto af en toe schokt. Ik heb dit al een besproken en kreeg de vraag waar tank je benzine. Ik tankte bijna altijd bij de Makro in Duivendrecht, vanwege het prijsverschil. Volgens de dealer zou dat het probleem kunnen zijn, een mindere kwaliteit benzine.

Ik ben hierna gaan tanken bij een Esso Express station en het schokken was met deze benzine zo goed als over.

Laatste tankbeurt weer bij de Makro en nu weer meer last.

Zou dit ook de maken kunnen hebben met de laaddrukregeling van de turbo?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor eventuele belangstellenden, ik heb de interne codes van de twee belangrijkste terugroepacties:

-24W6 is de code voor het vervangen van een afstandsschijf bij de turbo + bijbehorende s/w update

-15D9 is de code voor de vervanging van de distributieketting.

met dank aan de duitse skoda forums...

aangepast door Captain Hook
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik meen 2 effecten te bespeuren van de 24W6: klein beetje power kwijt en hoger verbruik bij stadsritjes.

Het geratel waar ook ik soms last van had, en waar geen vervanging van de distributieketting voor nodig geacht wordt, is na de sw-update niet meer opgetreden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben wel benieuwd of meerderen dat ervaren en in hoeverre dat zich ook voordoet bij een getuned exemplaar. Zou ook best kunnen dat de ecu zich weer even moet settelen, Kees, dus dat het van tijdelijke aard is. Misschien even flink de sporen geven. Ik zeg natuurlijk ook maar wat, maar Mark zei dat dit wel geldt voor de externe ecu na een sw-update, dus dan denk ik wellicht evenzo voor de interne.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren, bij het wisselen van de winterbanden, kreeg ik tijdens het wachten in de showroom, onder het genot van een kopje koffie de vraag, of het gelegen kwam om een update te laten uitvoeren.

Ik was er toch, dus waarom niet ?

In het midden werd gelaten, of het een softwarematige, of een hardwarematige update betrof.

Allebei, bleek later, er is een afstandsring geplaatst, met als doel de turbolaaddruk te begrenzen en daarmee ook het maximale vermogen, lijkt mij.

En om de onzekerheid weg te nemen, of zoiets ongemerkt gebeurt, nee dus, ik heb een document geparafeerd, waarin het plaatsen van de begrenzing door de garage en eigenaar wordt bevestigd.

Morgen maar eens op de snelweg uitproberen, wat het in de praktijk uitmaakt.

Het is trouwens wel opmerkelijk, dat er door de fabrikant van de motor blijkbaar acties worden genomen, om het vermogen te beperken,

terwijl bij tuning juist extra vermogen wordt opgewekt .

Het zal toch wel iets met restlevensduur en garantie van doen hebben

aangepast door hobbel de bobbel
Link naar reactie
Delen op andere sites

ja gewoon formaliteit, dat de aanpassing met jouw toepassing gedaan is en men dat kan bewijzen. Maar ik doelde meer op de relatie die je legde met tuning; zoiets als tuning is meer vermogen, dit is iets om de inlaatdruk te regelen/begrenzen, dus ........ vul zelf maar in. Terwijl ik denk dat het om totaal verschillende zaken gaat, maar als a-techneut is dat zoals gezegd mijn gut feeling. Hopelijk brengt Mark hierin enige klaarheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

bij de buren is weer iemand die zegt dat het zou gaan om het plaatsen van een drukschijf om zwabberen van de turbo te voorkomen.

Het zou dus wel prettig zijn als we te weten zouden komen wat het nu precies inhoudt. We hebben nu dus al 3 varianten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren, bij het wisselen van de winterbanden, kreeg ik tijdens het wachten in de showroom, onder het genot van een kopje koffie de vraag, of het gelegen kwam om een update te laten uitvoeren.

Ik was er toch, dus waarom niet ?

In het midden werd gelaten, of het een softwarematige, of een hardwarematige update betrof.

Allebei, bleek later, er is een afstandsring geplaatst, met als doel de turbolaaddruk te begrenzen en daarmee ook het maximale vermogen, lijkt mij.

En om de onzekerheid weg te nemen, of zoiets ongemerkt gebeurt, nee dus, ik heb een document geparafeerd, waarin het plaatsen van de begrenzing door de garage en eigenaar wordt bevestigd.

Morgen maar eens op de snelweg uitproberen, wat het in de praktijk uitmaakt.

Het is trouwens wel opmerkelijk, dat er door de fabrikant van de motor blijkbaar acties worden genomen, om het vermogen te beperken,

terwijl bij tuning juist extra vermogen wordt opgewekt .

Het zal toch wel iets met restlevensduur en garantie van doen hebben

De update is voor de wastegate, hij gaat anders bij sommige 1.2 TSI's in storing (electronica), zal wel een te grote slag maken waardoor hij bij sommige motoren net in storing schiet, bv doordat hij te grote aanslag heeft.

Waarschijnlijk is de voorspanning op de wastegate net ietsje anders nadat dit aangepast is, dit geeft het gevoel dat hij net even minder hard opspoelt, het vermogen en koppel zal niet anders zijn, maar het kan zijn dat hij bv 100rpm later op zijn volle druk is, dát is te merken als je de auto goed kent.

Heeft niets te maken dat de motoren kapot gaan oid, puur om te voorkomen dat motormanagement storing gaat geven. Er zijn in het verleden al heel wat van deze turbo's vervangen vanwege deze storing, er was dus verder niets kapot, echter schoot de motor elke keer in Noodloop. Dure grap voor PON, vandaar dat ze nu allemaal die update krijgen, zodat het niet meer nodig is om de turbo te vervangen..

aangepast door Race Eend
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het was voor mij de eerste keer, dat ik voor een kleine wijziging aan een automotor, daarvoor een document moet ondertekenen, dat kan toch alleen maar met garantie te maken hebben.

Dat tekenen voor de uitgevoerde werkzaamheden, dat doen ze al langer hoor...

Zelfs het vervangen v.d. ruitenwisserbladen en het opnieuw balanceren v.d. wielen moet ik voor tekenen, dat dit conform het gevraagde is uitgevoerd...

Denk om te voorkomen, dat er later ooit discussies over ontstaan of je iets wel of niet gevraagd hebt. (?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe